Få fastlagt de væsentligste elementer til succes
Der kan være forskellige tilgange til at komme i gang med IoT-initiativer i din virksomhed. Hvis du planlægger at gøre det selv, ved at udnytte dine eksisterende ressourcer i organisationen, så er der en række områder, som du skal være opmærksom på.
Idefasen
Du skal undersøge, hvad der foregår i markedet, hvilke muligheder der er, og hvilke løsninger, der allerede findes på markedet. Det kan være, at du allerede har en idé om, hvad det er, du skal bruge, og hvad der passer til netop din forretning og dine initiativer. Men det kan også være, at der findes muligheder, som du ikke er bekendt med, og som kan løfte dine løsninger til nye højder. Når du har idé og koncept på plads, skal du også være skarp på, hvilke data du skal opsamle for at kunne skabe din løsning, så den giver værdi for dine kunder.
Forståelsen af brugerne
Det er brugernes behov, frustrationer og ’pains’, der skal drive din udvikling på IoT området – og den viden kan du få ved at kigge på både generelle og specifikke brugerundersøgelser, diskussionsfora, research og nyhedsartikler. Se også på, hvilke produkter dine konkurrenter tilbyder – og vurder, om der er nogen huller mellem det, kunderne kan få og det, de har brug for. Slutbrugeren bør altid indgå i idegenereringsfasen og måske endda have en aktiv rolle, for eksempel som deltager i co-creation-processer.
Udviklingsteamet
Udviklingsteamet er centralt i dit IoT initiativ. Hvis dit initiativ skal lykkes, så kræver det en række specifikke kompetencer, både indenfor hardware, firmware og software. Husk at tage med i overvejelserne, at den tid, teamdeltagerne skal bruge på IoT initiativerne, vil gå fra de andre opgaver, de ellers varetager i organisationen.
Komponentvalget
Du har brug for at opbygge kendskab til de enkelte komponenter, der skal indgå i dit IoT produkt – og vælge de rette. Ofte har de enkelte komponenter begrænsninger, eller der er kompatibilitet, som man skal være opmærksom på, når komponenterne bruges i sammenhæng med andre komponenter eller systemer. Se også på pris og leverancesikkerhed. Det handler også om tillid til de enkelte leverandører (eller partnere), for samarbejde, kommunikation og fleksibilitet har stor betydning i et omskifteligt marked.
Testfasen
Sørg for, at dine prototyper kan testes i en simulering, der omfatter al den funktionalitet, som det endelige produkt indeholder. Simuleringen skal ikke kun dække produktets indbyggede funktionalitet, men også interaktion mellem en eventuel app og hardwaren. Appen skal også testes i forhold til brugerens oplevelse af løsningen. Derudover skal al dataopsamling også undergå test, så du er sikker på, at de relevante data samles op på rette vis, i rette format og med den rette frekvens, så de kan udnyttes optimalt. Hele grundlaget for testen skal stå skarpt: Hvad der det, løsningen skal kunne, og hvordan kan det bedst testes?
Strategien
Sørg for, at du har defineret, hvad målet for dine IoT initiativer er og vær klar på, hvilken værdi, du ønsker at bibringe dine kunder. Det kan være alt lige fra at øge deres produktionseffektivitet til at skabe mere sikkerhed. Strategien bør også have fokus på optimal udnyttelse af de data, dine IoT løsninger opsamler: Hvis du har godt styr på de data, du samler op og formår at analysere og udnytte dem, kan du spare penge ved for eksempel at fjerne overflødig funktionalitet eller optimere de funktioner, der bruges ofte.