Data – klæd dine data bedre på
Rå data kan være værdifulde i sig selv, men hvis du beriger dem, kan de bringe værdi i endnu flere sammenhænge…
De fleste kender til systemer, der indeholder data, som er overflødige, ikke længere giver mening eller ikke er blevet opdateret. Det kan dreje sig om noget så lavpraktisk som overflødige, tidligere adresser på kunder, hvor virksomheden udfører serviceopgaver. Det kan også dreje sig om datafelter på produkter: Når et produkt videreudvikles, vil der ofte være data, som ikke længere er relevante.
I den anden ende af spektret finder vi de mange muligheder for at berige de eksisterende data: At tilføje ekstra informationer om et givent produkt. Det kan være, at der er nye krav til at kunne dokumentere det præcise indhold i en fødevare, en emballage eller en metallegering. De ekstra informationer kan være nødvendige i forhold til lovgivning og er samtidig med til at give et mere præcist billede af, hvad det enkelte produkt indeholder – men det er også til gavn for både virksomheden selv og kunderne i markedet.
Hvis vi for tænker på kunderne og deres købsoplevelse, giver databerigelse af virksomhedens produktinformationer en række fordele. I et tænkt eksempel besøger kunden virksomhedens hjemmeside for at købe et produkt, som indeholder flere elementer – det kunne for eksempel være en bil. Hvis virksomhedens produktdata er tilstrækkeligt berigede med de rette data og afhængigheder, vil de sikre, at det produkt, som kunden specificerer, rent faktisk kan produceres. Forenklet kan man sige, at produkternes detaljerede karakteristika gør, at det ikke kan lade sig gøre for kunden at bestille en cabriolet med kun to sæder, men hvor der er tilkøbt multimedie-skærme til bagsæderne. Kunden kan også se et billede (i 3D) af den bil, som kunden har stykket sammen – og 3D billedet er skabt ved hjælp af automatisk rendering af de mange CAD-tegninger, som virksomheden har i sit system.
Gode, rige data om, hvem kunden er, vedkommendes interesser og tidligere købshistorik, giver samtidig virksomheden mulighed for at tilbyde kunden ekstra produkter eller ydelser, der passer til det, som kunden ejer allerede. Tilbuddene kan blandt andet leveres til kunden via nyhedsbreve eller i købssituationer på virksomhedens online-shop. Det specifikke kendskab til den enkelte kunde kan danne grundlag for præcise, personaliserede tilbud, som øger sandsynligheden for kundens køb – og styrker loyaliteten til virksomheden.
Berigelsen af data kan også gå på visningen af data for kunderne – hvis virksomheden har alle produktdata, modeltegninger etc. om et givet produkt, kan det oftest lade sig gøre at skabe en 3D-rendering af produktet, så kunden kan få en helt unik oplevelse af at se produktet på yderst livagtig vis på hjemmesiden. Kvaliteten af købsoplevelsen stiger adskillige trin og det er rimeligt at antage, at virksomheden vil kunne se kvalitetsløftet afspejlet i et øget salg.
Product Information Management (PIM)
Product Information Management (PIM) er styring af informationerne om virksomhedens produkter, oftest et dedikeret it-system. PIM sikrer, at alle data om et produkt er samlet ét sted og at der altid kun findes én version af data, så der ikke er tvivl om, hvad der er gyldigt. PIM giver således virksomheden tryghed og vished for, at kvaliteten af både produkter og kundeservice er i top. Læs mere om PIM her.
Trænger jeres data til et check – skal der ryddes op og beriges? Kontakt os og lad os sammen se på, hvordan I udnytter potentialerne i jeres data. Vi byder på en kop kaffe og en uforpligtende snak om jeres potentiale. Ring eller skriv til Lars Glowienka på 41825925 eller lgl@kaastrupandersen.dk.