Hvornår har projektet senest oplevet stilstand i din organisation?
Hvornår har et projekt senest oplevet stilstand i din organisation?
I denne uge? Var ventetiden forventet og indgik i projektplanen eller var den ikke forventet og skyldtes manglende rettidig omhu fra ledelsen af projektet?
Der kan være forskel på, om ventetiden forårsager stilstand i projektet eller om projektet stadig er i proces og man kan opleve en vis fremdrift på enkeltområder, mens ventetiden pågår.
Tabellen ovenfor viser fordelingen af ventetidernes indflydelse på projektets fremdrift, og vi kan se, at næsten 70% af de målte ventetider (både forventede og ikke forventede) lader projekterne fortsætte med en vis fremdrift. Det lader sig altså ofte gøre at arbejde på andre opgaver i projektet, mens man venter. Selv om dette er positivt, så betyder det samtidig, at omkring 30% af de målte ventetider har bevirket, at projekterne har været sat helt i stå.
Undersøgelserne har tillige vist, at en forsinkelse forårsaget af en enkelt ventetid kan, hvis der efterfølgende opstår endnu en ventetid, udvikle sig og bevirke at projektet går helt i stå. Et projekt, der står helt stille skaber i bedste fald ingen værdi og i værste fald koster det både penge og motivation i virksomheden.
Der kan være mange forskellige grunde til, at de ikke forventede ventetider opstår – og det kigger vi nærmere på i næste del af ’Ventetids-føljetonen’.
Ventetids-undersøgelsen tager udgangspunkt i erfaringer fra 11 projektledere fordelt på 25 projekter indenfor teknologiudvikling, hos store danske virksomheder. Undersøgelsen er blevet til i samarbejde med lektor Jacob Brix, Aalborg Universitet og stud. Cand. Polyt. Betina Horsager, Aarhus Universitet.